PostNL Pharma & Care zet in op flexibiliteit & innovatie

Pharma & Care

Mechelen, 16 september 2016 - Voor het derde jaar op rij organiseerde PostNL Pharma & Care een GDP Masterclass. Een honderdtal professionals uit de farmaceutische sector verzamelden gisteren in Gasthuisberg UZ Leuven. Drie jaar na de introductie van de Good Distribution Practice (GDP) richtlijnen, ingevoerd door de Europese Unie in 2013, blijken veel professionals nog steeds niet of onvoldoende vertrouwd met de GDP-richtlijnen.

Cijfers bevestigen noodzaak van de GDP Masterclass

De materie rond GDP is complex en onderhevig aan steeds veranderende regelgeving. Met de organisatie van deze Masterclass biedt PostNL Pharma & Care een antwoord op de groeiende vraag naar kwaliteitsvolle informatie rond de GDP problematiek en uitdagingen. De GDP Masterclass gaf deelnemers een update rond de nieuwste wetgeving en bezorgde hen meer inzicht in het volledige GDP-proces.

“De GDP-regelgeving moet ervoor zorgen dat - doorheen elke schakel van het distributieproces - de kwaliteit van farmaceutische producten bewaard blijft. Als logistieke dienstverlener voor farmaceutische producten in België, stellen wij echter vast dat in België de bekendheid en naleving van GDP nog steeds beperkt is” verklaart Nicolas Vannieuwenhuyze, Sales & Marketing Manager Pharma & Care.

“Zo blijkt uit een eerder onderzoek* dat 64% van de Belgische ziekenhuisapothekers de GDP-richtlijnen niet kent. In Wallonië blijkt slechts 18% van de ondervraagden de regelgeving te kennen. Vlaanderen scoort iets beter: daar is 4 op de 10 ziekenhuizenapothekers bekend met GDP. Informatie blijkt dus geen overbodige luxe te zijn.”

Flexibiliteit & innovatie ten dienste van de klant

Als logistieke partner en expert op het gebied van medisch transport blijft PostNL Pharma & Care zich toespitsen op de ‘last mile’. Nu reeds wordt gebruik gemaakt van fijnmazig, toegewijd transport naar zowel vaste, zakelijke klanten als particulieren binnen de farmaceutische sector. Een verdere uitbouw en versterking hiervan kenmerkt de toekomst.

“Flexibiliteit en tailormade oplossingen, daar zal het in de toekomst om draaien” gaat Nicolas Vannieuwenhuyze verder. “Inspelend op de vraag en behoeften van onze klanten worden voortdurend nieuwe producten ontwikkeld. Zo starten we eind dit jaar met express leveringen, op dezelfde dag. Volgend jaar rollen we ook een nieuw IT-systeem uit waardoor klanten hun data nog makkelijker kunnen consulteren.”

Ook de stijgende vraag naar thuisleveringen van geneesmiddelen of van medische apparatuur wordt momenteel onderzocht. “Er zitten nog een aantal innovaties in de pijplijn. Innovaties die telkens inspelen op en beantwoorden aan de steeds evoluerende behoeften van de klant” besluit Nicolas Vannieuwenhuyze.

* Ontvangersonderzoek uitgevoerd door Rattink van Stratum. Najaar 2015.