PostNL profileert zich als Benelux-speler - 'België wordt onze tweede thuismarkt'

foto rudy van rillaer

De jongste jaarresultaten van PostNL waren teleurstellend. Het Nederlandse postbedrijf schrapt de komende jaren 2000 banen om de winst op te krikken. Toch gaat de Belgische dochteronderneming twee nieuwe sorteercentra bouwen, zegt Rudy Van Rillaer, managing director PostNL België.

PostNL bezorgde vorig jaar 13 procent meer pakketten dan in 2015. Was die groei ook te merken in België?

RUDY VAN RILLAER. “2016 was ook in België een goed jaar voor pakjespost. De Belgische markt voor e-commerce groeit met 15 procent per jaar. Wij slagen erin een aanzienlijk deel van die groei binnen te halen, waardoor we ons marktaandeel gestaag uitbreiden. Met PostNL hebben we een aantal vernieuwingen gebracht. We hebben het volste vertrouwen in de toekomst. We verwachten dat de volumes in e-commerce en het aantal logistieke diensten blijven toenemen. Ik denk aan avond-, zaterdag- en zondagleveringen, maar ook aan tijdvakindicatie.”

“Niet alleen de markt groeit, ons marktaandeel groeit mee. Je ziet de landsgrenzen vervagen. De Belgische consument bestelt net zo gemakkelijk in Nederland, en de Nederlandse consument in België. Wij willen onze klanten volgen en profileren ons daarom als Benelux-speler. In 2016 hebben we in Sint-Niklaas een vestiging geopend. Dit jaar starten we met de bouw van een nieuw sorteercentrum in België en we plannen nog een tweede sorteercentrum. Die zullen onze distributiecapaciteit verhogen in twee richtingen. Die sorteercentra zijn verregaand geautomatiseerd, maar uiteraard zullen ze extra banen opleveren. Het is alleen te vroeg daarop al een cijfer te kleven.”

Uit de resultaten van PostNL valt af te leiden dat de pakjesafdeling groeit, maar tegelijk lijkt de rentabiliteit onder druk te staan. Is er een prijzenslag bezig?

VAN RILLAER. “Er zit druk op de prijzen, maar ik zou dat eerder omschrijven als gezonde competitie. We denken trouwens dat er door de groeiende volumes in e-commerce voor iedereen een plaatsje is onder de zon. De markt is niet verzadigd.” 

Zijn de fusieplannen met bpost definitief opgeborgen?

VAN RILLAER. “Dat kan ik niet bevestigen of ontkennen. Ik kan wel zeggen dat PostNL duidelijk heeft gekozen voor eigen groei. Dat is ook onze strategie in België en die blijkt te werken. Wij willen meegroeien met onze klanten. Daarom investeren we ook verder in onze dienstverlening. De zondaglevering en de levering op dezelfde dag worden dit jaar operationeel. We kiezen er ook voor ons te profileren in een aantal niches, zoals pharma & care. Hoe dan ook is België de tweede thuismarkt van PostNL. Met 650 bezorgers leveren we 50.000 à 60.000 pakjes per dag. We zijn hier in het business-to-consumer segment het nummer twee. Onze aanpak wordt gesmaakt.” 

Dit artikel verscheen op 2 maart op www.trends.be. Download het artikel in originele opmaak als PDF