Achtergrondinformatie

Vraag en antwoord

Sinds februari 2020 is de brexit een feit, maar vanaf 1 januari 2021 heeft het ook gevolgen voor het verzenden van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Er is dan geen vrij verkeer meer van goederen tussen België en het VK. Voor verzending naar het VK gelden voortaan de voorwaarden voor verzending naar een land buiten de EU. Zo moet er voor elke zending aangifte gedaan worden bij de douane. PostNL heeft zich voorbereid op een harde brexit. We vragen onze (zakelijke) klanten om hetzelfde te doen.

1. Algemeen

Wat is de status van de brexit?

Voor wie heeft de brexit gevolgen?

Voor welke producten heeft de brexit gevolgen?

Geldt de brexit voor het hele Verenigd Koninkrijk?

Wat betekent de brexit precies voor het verzenden naar het VK?

Waarom moet ik de zending online voorbereiden (zakelijk)?

Verandert de bezorgtijd naar het VK?

2. PostNL en de Brexit

Wat is de impact van de brexit op de dienstverlening van PostNL?

Hoe bereidt PostNL zich voor op de brexit?

3. Douaneformulieren

Waarom moet ik douaneformulieren gebruiken voor het VK?

Welke extra informatie moet ik gaan meeleveren?

Hoe moet ik deze extra gegevens aanleveren?

4. Extra kosten: BTW, invoerrechten en inklaringskosten

Wat moet ik extra betalen aan BTW, invoerrechten en inklaringskosten

Gelden deze kosten voor alle zakelijke verzenders?

Waar kan ik hier meer informatie over krijgen?

5. EORI-nummer

Wat is een EORI-nummer?

Wanneer moet ik een EORI-nummer aanvragen?

Waarom heb ik een EORI-nummer nodig voor het VK?

Ik heb al een EORI-nummer (douanenummer) voor landen buiten de EU. Kan ik deze gebruiken voor het VK?

Waar kan ik hier meer informatie over krijgen?

Specifiek voor Consumenten en klein zakelijk (via retail of postweb)

Ga ik nu meer betalen voor mijn zending naar het VK?

Specifiek voor Zakelijke verzenders (MijnPostNL, PostNL API, Zelfbouw ,Plugins)

Het VK valt straks buiten de EU, moet ik gaan aanbieden op andere productcodes?

Ga ik meer betalen voor mijn zending naar het VK?

Verandert er meer dan alleen de tarieven en de productcodes?

Zijn er aanpassingen nodig voor API, zelfbouw of plug-ins gebruikers?

Wat betekent dit voor klanten die gebruik maken van Parcelware Desktop?

Retouren uit het VK

Hoe zit het met retouren?

Download de checklist