Veelgestelde vragen over coronavirus
Algemeen
Bezorgen jullie nog steeds pakketten?
Het bezorgen van post, pakketten en andere zendingen voor onze klanten draagt bij aan het in stand houden van het maatschappelijke verkeer. Daarom blijven we op verantwoorde wijze bezorgen. Volgens het FOD Volksgezondheid is het risico van besmetting via post en pakketten heel klein, maar niet helemaal uitgesloten. Zij geven aan dat er geen bewijs is dat mensen door post en pakketten besmet zijn geraakt en raden in het algemeen aan om regelmatig je handen te wassen.
Welke maatregelen neemt PostNL om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen?
We volgen alle richtlijnen van de overheid en nemen hygiënemaatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. We zorgen ervoor dat onze medewerkers weten wat ze moeten doen om gezond te blijven en veilig te werken. De gezondheid en veiligheid van onze medewerkers staat voorop. Onze bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.
Kun je besmet raken met het coronavirus via een pakket (poststuk)?
Volgens autoriteiten is het risico op besmetting via pakketten heel klein. Niet alleen is de kans dat het virus op een pakket zit heel klein, daarenboven kan het virus moeilijk ‘overleven’ op een pakket. In het algemeen raden we aan om regelmatig je handen te wassen. Een virus heeft altijd een mens of dier nodig om ‘in leven te blijven’ en zich te kunnen delen. Buiten het lichaam kan het virus maar kort overleven. Hoe lang dat precies is, is nu nog onbekend. Dit kan variëren van enkele uren tot enkele dagen. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld het soort oppervlak, de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Lees hierover meer op de website van de overheid.
Hoe word ik geïnformeerd als in mijn gebied geen pakketten meer bezorgd worden?
Op postnl.be/corona vind je de meest recente informatie. Wijzigingen over de status van je pakket kan je zien in je track & trace overzicht of op postnl.be.
Pakket ontvangen
Wat gebeurt er als ik moet tekenen voor ontvangst?
Als je moet tekenen voor ontvangst, volstaat het om je identiteitskaart te tonen, je naam en de laatste 3 cijfers van je rijksregisternummer te geven. De PostNL-bezorger zal deze gegevens noteren in het handtekeningveld.
Wat gebeurt er als ik de laatste 3 cijfers van mijn rijksregisternummer niet wil geven?
Dan gaat je pakket retour afzender.
Hoe weet ik of mijn pakket wordt bezorgd?
Raadpleeg de website postnl.be of de track & trace informatie voor de laatste informatie over je pakket.
Wat gebeurt er met mijn pakket als de bezorger het na 2 pogingen niet bij mij kan afleveren?
Een pakket dat na een tweede poging niet bij jou bezorgd kan worden, wordt afgeleverd op een PostNL-punt dat open is. Wijzigingen over de status van het pakket kan je zien in je track & trace overzicht of op postnl.be. Hier wordt ook getoond op welk PostNL-punt je je pakket kan afhalen.
Wat gebeurt er met mijn pakket als een locatie geïsoleerd is?
Op dit moment is er geen indicatie dat pakketten niet bezorgd kunnen worden.
Kan ik bij een bestelling via een webwinkel nog kiezen voor levering op een PostNL-punt?
Je kan alleen nog kiezen voor bezorging bij je thuis.
Wat doe ik als ik geen direct contact met mijn pakketbezorger wil?
De bezorger zal steeds een afstand van 1,5 meter respecteren. Hij zet het pakket op de stoep voor hij aanbelt en zet een stap achteruit. Zo kan jij het pakket aannemen zonder fysiek contact.
Bezorgen jullie bij bedrijven en winkels?
We bezorgen alle pakketten op het opgegeven adres. Als blijkt dat een adres gesloten is omwille van coronamaatregelen, of als een geadresseerde een pakket niet kan of wil aannemen, dan gaat het pakket retour naar afzender.
Als je een pakket naar een bedrijf of winkel wil verzenden, controleer dan eerst of de zaak nog open is
PostNL-punt
Ik ben in quarantaine, kan iemand anders mijn pakket ophalen?
Het is mogelijk om het door iemand anders te laten ophalen. De persoon die jouw pakket ophaalt, moet een geldig identificatiebewijs meenemen (geen kopie) en de track & trace code en jouw adres kunnen geven.
Ik heb een pakket dat ik nog moet afhalen sinds de sluiting van de niet-essentiële winkels in maart. Wat moet ik doen?
Pakketten die op een PostNL-punt liggen dat gesloten was omwille van de coronamaatregelen zijn daar blijven liggen gedurende de periode dat het PostNL-punt gesloten was. Je kan dit pakket nu gaan ophalen en hebt opnieuw 7 dagen daarvoor. Deze informatie over je pakket krijg je ook via de track & trace informatie.
Welke PostNL-punten zijn er open?
In de locatiewijzer kun je zien welke PostNL-punten er nog open zijn.
Wat doe ik bij het ophalen van mijn pakket op een PostNL-punt als ik geen direct contact wil?
Een handtekening voor ontvangst is niet meer nodig. De retailer zal om je identiteitskaart vragen en noteert in het handtekeningveld de letter ‘C’ en de laatste 3 cijfers van jouw rijksregisternummer en je naam.
Ik heb een pakket dat ik nog moet afhalen op een gesloten PostNL-punt. Wat gebeurt daarmee?
Pakketten die op een gesloten PostNL-punt liggen, blijven voorlopig daar. Na heropening heb je opnieuw 7 dagen om je pakket daar op te halen.
Ik heb een pakket dat onderweg is naar een gesloten PostNL-punt. Wat gebeurt daarmee?
Pakketten die nog vertrekken naar een gesloten PostNL-punt worden retour gestuurd naar de afzender (webwinkel). Is dit voor jou van toepassing, neem dan contact op met de verzender van uw pakket.
Ik heb een pakket klaarliggen om retour te sturen. Wat doe ik daarmee?
Je kan je pakket afleveren bij een PostNL-punt je zelf kiest. Raadpleeg hiervoor de locatiewijzer. Als je zelf niet in de mogelijkheid bent om je pakket weg te brengen, kan iemand anders dit – zoals altijd – ook voor jou doen.
Pakket versturen
Ik wil een pakket versturen. Hoe doe ik dat nu?
Je kan online een verzendlabel aanmaken op de website van PostNL. Dit label print je af en bevestig je op je pakket. Daarna ga je met je pakket naar een van de PostNL-punten. Deze vind je in de locatiewijzer.
Internationale zendingen
Kan ik nog steeds pakketten naar het buitenland versturen?
Ja, dat kan. Hou er wel rekening mee dat bepaalde landen maatregelen hebben genomen die van invloed zijn op het logistieke proces. In veel landen wordt met vertraging bezorgd. Sommige landen zijn volledig afgesloten. Hier kan helemaal niet meer worden bezorgd. Wil je een pakket naar een land sturen waar niet meer kan worden bezorgd? Dan kun je dat pakket niet meer bij een PostNL-punt afgeven. Raadpleeg daarom eerst deze website over de meest recente bezorgstatus naar landen.
Loopt de bezorging van pakketten naar het buitenland nu vertraging op?
Veel landen hebben maatregelen genomen die van invloed zijn op de bezorging van pakketten. In veel landen wordt met vertraging bezorgd, in sommige landen zelfs helemaal niet meer. Op postnl.be/isa vind je de meest recente informatie over de status in verschillende landen.
Ik heb mijn zending verstuurd met handtekening voor ontvangst. Wat gebeurt daar dan nu mee?
In steeds meer landen tekent de bezorger in overleg met de ontvanger voor ontvangst. Hierbij wordt fysiek contact vermeden, zodat de kans op verdere verspreiding van het virus geminimaliseerd wordt.
Wil je een pakket versturen naar een land waar dit nog kan?
Dan kun je op postnl.be een verzendlabel aanmaken en het etiket zelf printen. Het voorbereide pakket kun je afgeven op een PostNL-punt dat nog open is. Op deze website vind je de meest recente informatie over bezorging in het buitenland.