Veelgestelde vragen over coronavirus
Lees de veelgestelde vragen over het verzenden en ontvangen van post en pakketten tijdens de coronacrisis.
Lees de veelgestelde vragen over het verzenden en ontvangen van post en pakketten tijdens de coronacrisis.
Het bezorgen van post, pakketten en andere zendingen voor onze klanten draagt bij aan het in stand houden van het maatschappelijke verkeer. Daarom blijven we op verantwoorde wijze bezorgen.
We volgen alle richtlijnen van de overheid en nemen hygiënemaatregelen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. We zorgen ervoor dat onze medewerkers weten wat ze moeten doen om gezond te blijven en veilig te werken. De gezondheid en veiligheid van onze medewerkers staat voorop. Onze bezorgers houden 1,5 meter afstand en vermijden fysiek contact.
Op postnl.be/corona vind je de meest recente informatie. Wijzigingen over de status van je pakket kan je zien in je track & trace overzicht of op postnl.be.
Raadpleeg de website postnl.be of de track & trace informatie voor de laatste informatie over je pakket.
De bezorger zal steeds een afstand van 1,5 meter respecteren. Hij zet het pakket op de stoep voor hij aanbelt en zet een stap achteruit. Zo kan jij het pakket aannemen zonder fysiek contact.
Als je moet tekenen voor ontvangst, volstaat het om je identiteitskaart te tonen, je naam en de laatste 3 cijfers van je rijksregisternummer te geven. De PostNL-bezorger zal deze gegevens noteren in het handtekeningveld.
Een pakket dat na een tweede poging niet bij jou bezorgd kan worden, wordt afgeleverd op het dichtstbijzijnde PostNL-punt en is beschikbaar voor afhaling. Wijzigingen over de status van het pakket kan je zien in je track & trace overzicht of op postnl.be. Hier wordt ook getoond op welk PostNL-punt je je pakket kan afhalen.
Dan gaat je pakket retour afzender.
We bezorgen alle pakketten op het opgegeven adres. Als blijkt dat een adres gesloten is omwille van coronamaatregelen, of als een geadresseerde een pakket niet kan of wil aannemen, dan gaat het pakket retour naar afzender.
Als je een pakket naar een bedrijf of winkel wil verzenden, controleer dan eerst of de zaak nog open is
Alle pakketten die terug naar afzender moeten, kunnen worden ingeleverd op een PostNL-punt dat je zelf kiest. Je kan alle PostNL-punten vinden inlocatiewijzer. Het pakket moet voorzien zijn van een correct retourlabel op de doos. Als je geen retourlabel hebt, neem dan contact op met de afzender.
Je kan je pakket afleveren bij een PostNL-punt dat je zelf kiest. Raadpleeg hiervoor de locatiewijzer. Als je zelf niet in de mogelijkheid bent om je pakket weg te brengen, kan iemand anders dit – zoals altijd – ook voor jou doen.
Je kan online een verzendlabel aanmaken op de website van PostNL. Dit label print je af en bevestig je op je pakket. Daarna ga je met je pakket naar een van de PostNL-punten. Deze vind je in de locatiewijzer.
In de locatiewijzer vind je alle PostNL-punten.
Het is mogelijk om het door iemand anders te laten ophalen. De persoon die jouw pakket ophaalt, moet een geldig identificatiebewijs meenemen (geen kopie) en de track & trace code en jouw adres kunnen geven.
Een handtekening voor ontvangst is niet meer nodig. De retailer zal om je identiteitskaart vragen en noteert in het handtekeningveld de letter ‘C’ en de laatste 3 cijfers van jouw rijksregisternummer en je naam.
Ja, dat kan. Hou er wel rekening mee dat bepaalde landen maatregelen hebben genomen die van invloed zijn op het logistieke proces. In veel landen wordt met vertraging bezorgd. Sommige landen zijn volledig afgesloten. Hier kan helemaal niet meer worden bezorgd. Wil je een pakket naar een land sturen waar niet meer kan worden bezorgd? Dan kun je dat pakket niet meer bij een PostNL-punt afgeven. Raadpleeg daarom eerst deze website over de meest recente bezorgstatus naar landen.
Veel landen hebben maatregelen genomen die van invloed zijn op de bezorging van pakketten. In veel landen wordt met vertraging bezorgd, in sommige landen zelfs helemaal niet meer. Op postnl.be/isa vind je de meest recente informatie over de status in verschillende landen.
In steeds meer landen tekent de bezorger in overleg met de ontvanger voor ontvangst. Hierbij wordt fysiek contact vermeden, zodat de kans op verdere verspreiding van het virus geminimaliseerd wordt.
Dan kun je op postnl.be een verzendlabel aanmaken en het etiket zelf printen. Het voorbereide pakket kun je afgeven op een PostNL-punt dat nog open is. Op deze website vind je de meest recente informatie over bezorging in het buitenland.