Kerstman verslaat Sinterklaas

Sint en Kerst

Nog enkele nachtjes slapen en Sinterklaas rijdt weer over de daken met zakken vol cadeautjes. En hij is niet de enige die in december cadeautjes brengt. Ook de Kerstman komt later die maand langs. Het is niet voor niks dat de drukste periode van het jaar aanbreekt voor pakketbezorgers. Reden genoeg voor PostNL om meer te weten te komen over Belgen en hun cadeaugewoontes.
  • Belgen kopen meer cadeautjes voor Kerstmis dan voor Sinterklaas 
  • 1 op 2 plant aankoop eindejaarscadeaus het hele jaar door of minstens enkele maanden vooraf
  • Belg blijft trouw aan verlanglijstjes terwijl 71% graag verrast wordt

Kerstmis op kop

Vanaf eind november breekt de strijd los en eisen zowel Sinterklaas als de Kerstman alle aandacht op in het straatbeeld. Bovendien wil Nieuwjaar ook een graantje meepikken. Maar wie komt nu als grootste winnaar uit de bus? In tegenstelling tot onze noorderburen, kopen Belgen het meeste cadeaus voor Kerstmis. 

67% van de Belgen geeft aan de meeste pakjes te kopen voor kerstavond of kerstdag. Op de tweede plaats komt oudjaar/Nieuwjaar met 19%. Voor slechts 14% van alle Belgen is Sinterklaas hét feest bij uitstek om cadeautjes te kopen. 

“Belgen houden van tradities en dat merken wij ook. Voor ons is de periode vanaf Sinterklaas tot Nieuwjaar de drukste van het jaar. Vorig jaar hebben we in die periode bijna 33 miljoen pakjes verdeeld in België en Nederland. Als je al die pakjes achter elkaar zou leggen, is dat zowat de afstand tussen Antwerpen en Sydney” zegt Rudy Van Rillaer, Managing Director PostNL in België. “Wij staan alvast in de startblokken om ook dit jaar Sinterklaas en de Kerstman een handje toe te steken.”

Cadeautjesjacht: gepland versus last minute

December is duidelijk nog steeds een topmaand voor het geven en krijgen van pakjes. Dat betekent echter niet dat alle geschenken ook in die maand gekocht worden. Meer dan 5 Belgen op 10 koopt het hele jaar door of enkele maanden vooraf. Vooral vrouwen blijken de aankoop van cadeaus vroeger te plannen dan mannen. 62% van de Belgen begint enkele weken voor de eindejaarsperiode aan zijn of haar zoektocht. 16% slaat alle pakjes maximum 1 week op voorhand in. Slechts 2% moet de dag zelf of de dag voordien nog op zoek naar geschenken. Opmerkelijk is dat een last-minute pakjesjacht vooral besteed is aan mannen (3% ten opzichte van 0,5% vrouwen).

Surprise of het veilige verlanglijstje?

Het uitzoeken van het geschikte pakje is voor sommigen een zware zoektocht. De grootste inspiratiebron blijkt het verlanglijstje te zijn: 37% van de Belgen baseert zich op de suggesties die daar worden aangereikt. Slechts 1 op 3 (34%) waagt zich aan een eigen ingeving en verrast de ontvanger met een geschenk dat ze zelf bedachten. 27% zoekt een tussenweg en vraagt raad aan mensen uit de omgeving van de persoon voor wie ze iets kopen. 

Slechts een derde van alle Belgen gaat dus resoluut voor een verrassing, maar is dat een goede keuze? Houden Belgen wel van verassingen? Het antwoord is ja! Maar liefst 71% van de respondenten geeft aan graag te worden verrast. Vrouwen nog net iets meer (78%) dan mannen (65%). Nog niet begonnen aan de zoektocht? Waarom dan niet gaan voor een echte verrassing? 

*Online-onderzoek uitgevoerd door iVOX in opdracht van PostNL bij 1.000 respondenten, begin november 2018.