PostNL opent nieuw pakkettendepot in Mechelen

Mechelen, donderdag 8 oktober 2020 – Om te beantwoorden aan de toenemende vraag vanuit de markt en optimaal voorbereid te zijn op de eindejaarsperiode schakelt PostNL België een versnelling hoger. Aanpalend aan het hoofdkantoor in Mechelen, neemt het bedrijf een nieuw pakkettendepot in gebruik.

“De groei in de e-commerce die we in de afgelopen maanden kenden was enorm. Corona heeft de consument de weg getoond naar de webwinkels. Het hoge volume aan te bezorgen pakjes blijft groot en we hebben onze capaciteit opgeschaald met ruim meer dan 50%,” zegt Rudy Van Rillaer, Managing Director PostNL België. “Om ons verder voor te bereiden op de drukte van de eindejaarsperiode en alle bestelde pakjes te kunnen blijven bezorgen, nemen we nu een nieuw depot van zo’n 5.000 m² in gebruik.”

Naast het huidige bijzonder hoge volume verwacht PostNL België in de laatste maanden van het jaar nog een significante volumestijging. Dit hoort bij de voor de e-commerce traditioneel zeer drukke dagen, waaronder Black Friday en Cyber Monday, Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar. Voor de ganse e-commerce sector is het in die periode alle hens aan dek.

Begin deze maand start PostNL met 75 ritten per dag vanuit het nieuwe Mechels depot. In de loop van de maand komen er nog 50 ritten bij, zodat er tegen midden november dagelijks gemiddeld 20.000 pakjes vanuit dit nieuwe depot vertrekken.

Deze 125 bezorgritten vertrokken eerder vanuit 3 van de 6 andere pakkettendepots die PostNL in België al had. Door een betere spreiding van de ritten, is PostNL voorbereid op de drukste periode van het jaar, die begin 2021 eindigt. PostNL heeft nu pakkettendepots in Sint-Niklaas, Ardooie, Namen, Vilvoorde, Wommelgem, Sint-Truiden en in Mechelen. In Nederland heeft PostNL een netwerk van 25 hoogtechnologische sorteercentra en daar komen er in de loop van volgend jaar nog 2 bij.

De ingebruikname van het depot in Mechelen komt er in afwachting van de voltooïing van het nieuwe hoogtechnologische sorteercentrum dat het bedrijf iets verderop in Willebroek bouwt. Alle bezorgers die midden november vanuit Mechelen rijden, verhuizen dan mee naar het depot in Willebroek.

“Dat thuisbezorging belangrijk is voor heel wat mensen is duidelijk gebleken tijdens de voorbije periode. PostNL kwam dit jaar bij 15% nieuwe Belgische adressen,” vertelt Van Rillaer. “Niet alleen consumenten rekenen op ons. Ook webwinkels willen de pakjes zo vlot mogelijk tot bij de besteller krijgen. Door de opening van dit nieuwe depot bieden we een antwoord op de stijgende vraag vanuit de e-commerce sector.”