Achtergrondinformatie

Vraag en antwoord

Sinds februari 2020 is de brexit een feit, maar vanaf 1 januari 2021 heeft het ook gevolgen voor het verzenden van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK). Er is dan geen vrij verkeer meer van goederen tussen België en het VK. Voor verzending naar het VK gelden voortaan de voorwaarden voor verzending naar een land buiten de EU. Zo moet er voor elke zending aangifte gedaan worden bij de douane. PostNL heeft zich voorbereid op een harde brexit. We vragen onze (zakelijke) klanten om hetzelfde te doen.

Het Verenigd Koninkrijk is per 31 januari 2020 uit de EU gestapt. Tot 1 januari 2021 is er een overgangsperiode waarin het VK en de EU nog onderhandelen. Wat we wel al weten: goederenzendingen naar het VK moeten vanaf 1 januari 2021 voldoen aan de verzendvoorwaarden voor landen buiten de EU.

Meer algemene informatie over de status en de gevolgen van de brexit is te vinden op: 

Bedrijven kunnen zich voorbereiden met de brexit-impactscan: 

Alle klanten die goederen verzenden naar het VK. Dit zijn zowel consumenten als zakelijke verzenders. Een envelop met een gadget erin of een pen, valt ook onder de categorie goederen. Voor gewone post en documenten zal de impact minimaal zijn.
Voor alle poststukken waar goederen in meegestuurd mogen worden.

De brexit geldt voor Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Ook Isle of Man valt voortaan buiten de EU, de speciale afspraken met de EU komen te vervallen. 

De brexit geldt niet voor Ierland, dit land blijft wél onderdeel van de EU. Gibraltar en de Kanaaleilanden (Guernsey en Jersey) vallen binnen de handelsafspraken nu al buiten de EU, daar verandert dus niets voor.

Er is geen vrij verkeer meer van goederen tussen het VK en België. Voor het VK gelden voortaan de voorwaarden van een land buiten de EU: 

  • Er moet aangifte gedaan worden bij de douane, dus douaneformulieren zijn verplicht. 
  • Er moeten mogelijk BTW, invoerrechten en inklaringskosten betaald worden. 
  • Zakelijke verzenders moeten zich registeren bij de Britse belastingdienst, omdat ze daar rechtstreeks belasting aan moeten betalen. 
  • Zakelijke verzenders moeten een EORI-nummer (douanenummer) aanvragen bij de Britse overheid om belastingaangifte te kunnen doen. 
  • Zendingen moeten online voorbereid/gefrankeerd worden. 

Let op: er kunnen nog andere regels gelden voor het invoeren van bepaalde goederen, zie https://www.gov.uk/prepare-to-import-to-great-britain-from-january-2021

Landen buiten de EU willen weten wat hun land binnenkomt. Dat is vastgelegd in de internationale regelgeving en gaat om veiligheid, een soepele douane-afhandeling en tijdige bezorging. Daarom moet elke zending online voorbereid zijn en een verzendlabel met barcode hebben. PostNL kan dan alle informatie over de zending rechtstreeks doorsturen naar het VK. Op deze manier voldoen we aan de internationale regelgeving en voorkom je retouren, vertraging of zelfs vernietiging van de zending. Zo streng kunnen ze zijn.
Door extra handelingen en aangifte bij de douane kan de zending er minimaal 1 dag langer over doen.
Wij bereiden ons nu zo goed mogelijk voor zodat de impact voor onze klanten zo minimaal mogelijk is. Ook proberen we onze klanten zo goed mogelijk over de brexit te informeren. Om onze dienstverlening optimaal uit te voeren moeten klanten een aantal zaken wel zelf regelen.
We bereiden ons maximaal voor op een harde brexit per 31 december 2020. Dat houdt in dat we ál onze logistische processen aanpassen om zendingen van en naar het Verenigd Koninkrijk op dezelfde manier als een land buiten de EU te kunnen verwerken. We adviseren onze klanten om dat ook te doen.
Landen binnen de Europese Unie hebben een handelsovereenkomst die zakendoen makkelijker maakt. Eén van de afspraken is dat voor EU-landen onderling geen douanehandeling nodig is. Nu het VK geen lid meer is van de EU komt deze afspraak voor die bestemming te vervallen. Net als andere landen buiten de EU zijn douaneformulieren en de daarbij horende extra informatie verplicht. Meer informatie vind je op onze webpagina douaneformulieren.

Afhankelijk van het type zending en de inhoud kan je rekening houden met onder andere: 

  • type product 
  • productomschrijving 
  • aantal 
  • gewicht 
  • HS-code (alleen voor zakelijke zendingen) 
  • land van oorsprong (niet verplicht) 
  • Commerciële waarde van de goederen en munteenheid

Consument:

Zorg dat je de informatie bij de hand hebt. Bij het online frankeren van jouw zending via de Online Verzendservice, vul je de gevraagde gegevens in. Je print thuis je verzendlabel en de douaneformulieren af en levert alles in bij je PostNL-punt. 

Zakelijke verzender: 

Maak je gebruik van Mijn PostNL? Zorg dan dat er kolommen met de extra informatie in het document dat je uploadt (CSV, Excel) staan. Het gaat dan automatisch goed. Maak je gebruik van de PostNL API, zelfbouw of plug-ins? Dan moet je zelf je systemen aanpassen, zodat je de extra informatie met ons kan delen. Hoe je dat doet? Meer informatie vind je op onze developers portal. Deel die met je IT-afdeling, zij weten er raad mee.

Door aangifte te doen, kunnen er voor zakelijke verzenders extra kosten gerekend worden door de Britse douane. Deze kosten zijn afhankelijk van het soort zending. Consumenten in België, die een geschenk versturen naar het VK zijn vrijgesteld tot een bedrag van £39 (ongeveer 43 euro). Bij duurdere verzendingen betaalt de ontvanger in het VK de extra kosten. 

Onderstaande tabel laat zien welke kosten betaald moeten worden door wie.

Registratie Britse belastingdienstInvoerrechten en btw aan het VKInklaringskosten aan het VK
consumentGeen goederen (brief)Niet van toepassingNeeNee
consumentGeschenk waarde < £39Niet van toepassingNeeNee
consumentGoederen waarde > £39Niet van toepassingJa ontvanger betaalt via betaalverzoek van bezorgpartner in het VK (Royal Mail)Ja £8 tot £12 ontvanger betaalt via betaalverzoek van bezorgpartner in het VK (Royal Mail)
zakelijkGoederen Waarde < £135VerplichtInvoerrechten: nee Btw: ja Verzender betaalt direct aan Britse belastingdienstNiet van toepassing
zakelijkGoederen Waarde > £135FacultatiefJa ontvanger betaalt via betaalverzoek van bezorgpartner in het VK (Royal Mail) of afhaalpuntJa £8 tot £12 ontvanger betaalt via betaalverzoek van bezorgpartner in het VK (Royal Mail) of afhaalpunt
Nee, dit geldt alleen voor zakelijke verzenders die versturen naar consumenten in het VK (B2C). Voor bedrijven die verzenden naar bedrijven in het VK geldt dit niet.
Je kunt hiervoor terecht bij de belastingdienst of de FOD Economie. Zij zijn de aangewezen instanties in België om bedrijven zo goed mogelijk te informeren over de brexit.