Veelgestelde vragen

Wie is digitale collega Sam?

Bij PostNL hebben we de hulp ingeroepen van een digitale collega: chatbot Sam! Hij is altijd de eerste die je spreekt als je contact met ons opneemt. Sam spoort pakketten op en beantwoordt al tal van vragen zelf. Komen jullie er toch samen niet uit? Dan verbindt hij je door naar een échte collega.

Neem onderaan de pagina direct contact op met Sam.

Waarom gaat het contact via Sam?

We bezorgen op een doordeweekse dag ruim 1 miljoen pakketten in de hele Benelux. En dat aantal blijft maar stijgen! We doen hard ons best om alles goed te laten verlopen, maar soms gaat er helaas tóch iets mis. We willen lange wachttijden bij de klantenservice voorkomen, Daarom hebben onze collega’s van de klantendienst hulp gekregen van deze handige digitale collega. Zo staat er altijd iemand paraat voor al je vragen.

Waar kan ik praten met Sam?

Je vindt Sam onderaan op alle Service & Contact-pagina’s. Klik op één van de knoppen om het gesprek met Sam op te starten. Stel hem vragen over de status van je pakket, wat je moet doen als je geen track & trace-code hebt óf hij verbindt je door met een collega.

Waarom vraagt Sam om mijn gegevens?

Sam stelt je allerlei vragen om je zo goed mogelijk te helpen. Heb je een vraag, probleem of klacht? Dan zal hij je om een aantal gegevens vragen. Natuurlijk vraagt Sam alleen om gegevens als dit relevant is voor je vraag of probleem. Hij doet dit bijvoorbeeld wanneer hij je doorverbindt naar zijn collega’s, zodat zij jou direct kunnen helpen. Of wanneer hij een onderzoek voor je start naar een vermist pakket. Op de pagina Waarom vraagt PostNL mijn gegevens? lees je meer over dit onderwerp.