Duurzaamheid

Onze route naar net zero

Als grote speler in de logistiek voelen we de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een samenleving met aandacht voor mens, milieu en maatschappij. Daarom zetten we ons in voor een duurzamere logistiek door onze uitstoot uiterlijk in 2040 met 90% te verminderen in de reis van je pakket. Dit is net zero volgens de SBTi-standaard.

Net zero in 2040

Bij ambitieuze plannen horen concrete doelen. Daarom verbinden we cijfers en jaartallen aan onze duurzaamheidsaanpak. Zo kunnen we goed zien of we op schema liggen. En jij ook.

We willen onze CO₂-uitstoot met 45% hebben teruggebracht in 2030. En in 2040 willen we ‘net zero’ zijn. Dan hebben we onze CO₂-uitstoot met 90% verminderd. Dat betekent dat we dan bijna geen negatieve impact meer hebben op het klimaat.

Onze aanpak

We zetten onze initiatieven om in actie door ons beleid te richten op drie belangrijke aandachtsgebieden.

Klimaat

We willen zo min mogelijk negatieve impact op het klimaat hebben. Niet alleen in het laatste stukje tot aan je deur, maar ook alle kilometers daarvoor. Daarmee dragen we bij aan het Klimaatakkoord van Parijs.

Leefbaarheid

We zijn ons bewust van de impact die we hebben op jouw buurt. Daarom willen we bezorgen met zo min mogelijk impact op de leefomgeving en daarbij het milieu en de natuur zoveel mogelijk beschermen.

Circulariteit

In een duurzame samenleving moeten we bewuster omgaan met onze grondstoffen. Dus minder verspillen en meer recyclen. We willen een belangrijke bijdrage leveren in de overgang naar een circulaire economie.

Onze vooruitgang

In 2024 hebben we belangrijke stappen gezet richting een duurzame pakketbezorging in België.
  1. 1

    Totale CO2-uitstoot verlaagd

    We hebben de totale CO2-uitstoot per pakket met 10% verlaagd t.o.v. vorig jaar: 291 gram bij een thuislevering en 224 gram bij levering in een afhaalpunt.

  2. 2

    Last mile uitstoot bij levering

    In de ‘last mile’ van het depot tot bij de ontvanger bedraagt de uitstoot 285 gram bij thuislevering en 219 gram bij levering in een afhaalpunt.

  3. 3

    Elektrische bestelwagens en fietsen

    11% van de last-mile kilometers is volledig uitstootvrij afgelegd met elektrische bestelwagens en cargobikes. En dat aandeel groeit elke dag.

  4. 4

    96% bij 1e bezorgpoging geslaagd

    In 96% van de gevallen slagen we erin om een pakket bij de eerste poging te leveren. En we blijven optimaliseren. Zo zitten we in 2025 zelfs aan 98%.

  5. 5

    Hernieuwbare energie

    98% van het energieverbruik in onze gebouwen komt uit hernieuwbare bronnen: lokaal opgewekte zonne-energie via zonnepanelen op onze daken en groene stroom van windmolenparken op de Noordzee. Gaswarming is verantwoordelijk voor 2% van de uitstoot.

Samen zorgen we voor minder CO₂-uitstoot

Uit onderzoek van de VUB binnen het Smartdrop-project blijkt dat de CO2-uitstoot per pakket gemiddeld 30% lager ligt bij levering in een afhaalpunt dan bij thuisbezorging.

Consumenten hebben bij afhaalpunten vaak meerdere mogelijkheden om hun pakket op te halen. Sommige van deze opties veroorzaken geen extra uitstoot, zoals wanneer men het pakket te voet, op de fiets, met een elektrisch voertuig of in combinatie met een andere activiteit ophaalt, bijvoorbeeld tijdens het boodschappen doen en op de weg naar of van het werk.

Wat kan jij doen op gebied van duurzaamheid?

Wil jij zelf ook bewuster omgaan bij het ontvangen of verzenden van pakjes, maar weet je niet hoe? We helpen je graag op weg met enkele duurzaamheidstips die je direct kan toepassen.

Hoe wordt onze aanpak beoordeeld?

We laten ons duurzaamheidsbeleid en onze resultaten elk jaar toetsen. En we scoren structureel hoog volgens de benchmarks op het gebied van mens, milieu en goed bestuur. Bekijk hier een aantal van onze certificaten en benchmarks. Of bezoek de pagina met het complete overzicht van onze concrete resultaten.

Dow Jones Sustainability Index

In de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) worden bedrijven beoordeeld op economische, sociale en milieuaspecten. Binnen de logistieke en transportsector zijn we in 2023 beoordeeld met een derde plaats wereldwijd. Op het gebied van milieu en klimaat kregen we zelfs de hoogste score binnen onze sector.

Carbon Disclosure Project

Ieder jaar delen wij onze initiatieven en prestaties om onze impact op het milieu te beperken met het Carbon Disclosure Project. Sinds 2022 staan we in hun A-lijst van organisaties die zich het meest inzetten tegen klimaatverandering.

EcoVadis Sustainability Rating

EcoVadis is een organisatie die bedrijven beoordeelt op hun MVO-prestaties. Ze hebben gekeken naar ons milieubeleid, arbeidszaken, eerlijk zaken doen en duurzaam inkopen. Op dat gebied horen we volgens EcoVadis bij de top 1% van alle bedrijven in onze sector.
Pim Berendsen, CEO van PostNL

‘Ik vind het belangrijk dat we stappen zetten als het gaat om mens en milieu. Duurzaamheid zit verweven in onze bedrijfsstrategie. We stellen onszelf ambitieuze doelen en communiceren transparant over onze resultaten.’

Pim Berendsen, CEO van PostNL

Wat we nog meer doen voor de samenleving

Goede doelen

Samen met goede doelen en maatschappelijke organisaties werkt PostNL aan verbinding in de samenleving. Zo geven we mensen die het goed kunnen gebruiken een steuntje in de rug.

Werkgeverschap

Duurzaamheid gaat verder dan milieu. We hebben ook aandacht voor de mens en de samenleving. Zo willen we een goede werkgever zijn voor iedereen die bij en voor ons werkt. Benieuwd hoe we dat doen?