PostNL weer in wereldwijde top 3 duurzaamste bedrijven transport- en logistieksector (DJSI)
Op alle beoordeelde dimensies (Governance & Economie, Milieu en Sociaal) heeft PostNL een hogere score laten zien dan vorig jaar. Ook dit jaar staat PostNL bovendien in zowel de World als de Europese Index.
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Ik ben trots op deze hoge notering in de DJSI. We vinden onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid voor mens en milieu belangrijk en nemen dit heel serieus. Deze onafhankelijke beoordeling laat zien dat we de juiste stappen zetten op weg naar een meer duurzame organisatie en logistieke keten.”Met maatregelen om meer schone kilometers te rijden door over te stappen op elektrisch vervoer, hernieuwbare brandstoffen te benutten, efficiëntere routes in te richten, lucht uit verpakkingen te krijgen en innovatieve vervoersmiddelen zoals de LEVV (licht elektrische vrachtvoertuigen) in te zetten, werkt PostNL met succes aan een significante CO₂-reductie. Op het onderdeel Milieu scoort PostNL dan ook beter dan concurrenten en zelfs hoogst binnen de sector. In 2021 stootte PostNL per kilometer 18% minder CO₂ uit dan in 2020 en vervoerde het bedrijf 25% minder lucht. Dit draagt bij aan de ambitie van PostNL om uiterlijk 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux uitstootvrij te bezorgen in de last-mile.
PostNL wil een bedrijf zijn waar mensen graag bij-, mee- en voor willen werken en staat midden in de samenleving. Er wordt gestuurd op diversiteit & inclusie, bijvoorbeeld door met de Diversiteitsindex inzicht te krijgen in de mate waarin collega's binnen organisaties zich geaccepteerd voelen en gelijke kansen krijgen. Op het onderdeel Sociale dimensie boekte PostNL dan ook vooruitgang en scoorde het bedrijf dit jaar hoger dan vorig jaar. Door organisaties met een maatschappelijk doel te ondersteunen, zoals de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid, het Nationaal Ouderenfonds en Stichting Jarige Job in Nederland en Feestvarken VZW in België, biedt PostNL een helpende hand aan mensen die extra steun nodig hebben om in verbinding te blijven met de samenleving. Deze en andere initiatieven zijn sinds dit jaar onderdeel van het Bijzondere Momenten Fonds.
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. In België zorgen we er met meer dan 600 vaste medewerkers, zo’n 1.300 bezorgers in dienst bij 220 bezorgondernemers en 1.100 PostNL-punten voor dat pakjes snel, gemakkelijk en slim tot bij de mensen geraken. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,2 miljoen pakjes. In Nederland bezorgen we dagelijks 8 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven. We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,5 miljard in 2021, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.
Contactinformatie
Lies Florentie
Mediarelaties PostNL België
servicedepresse@postnl.be
+32 (0)493 28 31 29