Pakjes na eerste keer niet thuis direct naar PostNL-punt voor afhaling

Mechelen, 21 april 2021 – De e-commerce markt groeit snel. De coronapandemie en de bijhorende maatregelen werken als een hefboom voor deze groei; steeds meer consumenten doen hun aankopen online. PostNL wil pakjes zo snel en gemakkelijk mogelijk tot bij de consumenten brengen. Het doel is pakjes in één keer te bezorgen, waar of wanneer de consument dat wil. Vorig jaar lukte dat bij 96% van de bezorgpogingen aan huis.

Als het pakje niet bij een eerste bezorgpoging thuis bezorgd kan worden, gaat het vanaf nu onmiddellijk naar een PostNL-punt. Op die manier kan een consument het pakje al de dag nadien daar gaan ophalen. Dat is een dag eerder dan voordien.

Bezorging volgens de wens van de consument

PostNL denkt mee met consumenten en webwinkels over hoe de pakjes snel en gemakkelijk tot bij de consumenten geraken. Webwinkels bieden verschillende bezorgopties waaruit hun klanten kunnen kiezen. Het merendeel van de Belgen verkiest bezorging thuis. Dat lukt ook veruit in de meeste gevallen bij een eerste bezorgpoging.

Het blijkt dat als de consument niet thuis is bij de eerste bezorgpoging, hij of zij ook meestal bij de tweede poging niet thuis is. Klantenonderzoek vertelt dat de meeste consumenten hun pakje liever onmiddellijk na de eerste bezorgpoging bij een PostNL-punt willen afhalen. Hun pakje is dan een dag eerder beschikbaar voor afhaling.

Uitgebreid netwerk van PostNL-punten

PostNL heeft een netwerk van PostNL-punten die geografisch verspreid liggen over het hele land. Ook bouwt PostNL op dit moment verder aan een strategische uitbreiding van dit netwerk, zodat elke consument snel en gemakkelijk zijn pakje kan afhalen.

Efficiëntere kilometers, minder CO2-uitstoot

Omdat pakjes geen tweede keer mee moeten op bezorgronde, kan de capaciteit van de camionette beter benut worden. Dat is goed voor een efficiënte pakjesbezorging. Ook scheelt het in het aantal kilometers dat een pakje aflegt, wat impact heeft op de CO2-uitstoot.