Pakjes na eerste keer niet thuis direct naar PostNL-punt voor afhaling
Mechelen, 21 april 2021 – De e-commerce markt groeit snel. De coronapandemie en de bijhorende maatregelen werken als een hefboom voor deze groei; steeds meer consumenten doen hun aankopen online. PostNL wil pakjes zo snel en gemakkelijk mogelijk tot bij de consumenten brengen. Het doel is pakjes in één keer te bezorgen, waar of wanneer de consument dat wil. Vorig jaar lukte dat bij 96% van de bezorgpogingen aan huis.
Bezorging volgens de wens van de consument
PostNL denkt mee met consumenten en webwinkels over hoe de pakjes snel en gemakkelijk tot bij de consumenten geraken. Webwinkels bieden verschillende bezorgopties waaruit hun klanten kunnen kiezen. Het merendeel van de Belgen verkiest bezorging thuis. Dat lukt ook veruit in de meeste gevallen bij een eerste bezorgpoging.
Het blijkt dat als de consument niet thuis is bij de eerste bezorgpoging, hij of zij ook meestal bij de tweede poging niet thuis is. Klantenonderzoek vertelt dat de meeste consumenten hun pakje liever onmiddellijk na de eerste bezorgpoging bij een PostNL-punt willen afhalen. Hun pakje is dan een dag eerder beschikbaar voor afhaling.Uitgebreid netwerk van PostNL-punten
PostNL heeft een netwerk van PostNL-punten die geografisch verspreid liggen over het hele land. Ook bouwt PostNL op dit moment verder aan een strategische uitbreiding van dit netwerk, zodat elke consument snel en gemakkelijk zijn pakje kan afhalen.
Efficiëntere kilometers, minder CO2-uitstoot
Omdat pakjes geen tweede keer mee moeten op bezorgronde, kan de capaciteit van de camionette beter benut worden. Dat is goed voor een efficiënte pakjesbezorging. Ook scheelt het in het aantal kilometers dat een pakje aflegt, wat impact heeft op de CO2-uitstoot.
Over PostNL.be
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten te verzenden en te ontvangen. Met ruim 32.000 collega’s in de ganse Benelux die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 6,3 miljoen brieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers met de fiets en maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van € 3,3 miljard in 2024.