PostNL experimenteert met robots in de bezorging
Robothond die bezorger helpt wordt verder getest
Leerdam, 21 oktober 2025 – PostNL voert vandaag een reeks experimenten uit met verschillende typen robots, zoals robothonden en service- en humanoïde-robots. Hiermee onderzoekt PostNL hoe robotica een waardevolle bijdrage kan leveren aan de pakketbezorging met als doel de bezorger te ondersteunen en met technologische innovatie dienstverlening te verbeteren. In de pakketsortering werkt PostNL al jaren met robots. De robothond die de bezorger helpt, wordt de komende tijd verder getest.
Nieuwe bezorgoplossingen
De ontwikkelingen op het gebied van robotisering volgen elkaar snel op en gaan naar verwachting in de komende jaren een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van het pakketsorteer- en bezorgproces. Door nieuwe technologieën te verkennen en in de praktijk te testen, bouwt PostNL voort op zijn lange traditie van innovatie in de logistiek. De robotisering wordt nadrukkelijk ingezet om medewerkers te ondersteunen en consumenten een nog betere service te bieden. De tests worden uitgevoerd in samenwerking met Smartrobot Solutions.
Robothond helpt pakketbezorger
In Leerdam testte PostNL vandaag verschillende bezorgscenario's met diverse robots. Robothonden dragen pakketten naar de voordeur en ondersteunen zo bezorgers. Serveerrobots helpen bij een PostNL-punt, waardoor consumenten sneller geholpen worden. Daarnaast zette PostNL een humanoïde robot (een robot die op een mens lijkt) in voor het vullen van een pakketautomaat. Deze humanoïde robot staat nog in de kinderschoenen en heeft verdere technische ontwikkeling nodig voordat het in de openbare ruimte kan worden ingezet.
“Door nu met robotica te experimenteren, krijgen we inzicht in hoe technologie onze bezorgers kan helpen. En hoe we met technologische innovatie onze dienstverlening verder kunnen verbeteren. Zo bleek een robothond in de praktijk veelbelovend. De humanoïde robot is nu nog niet geschikt voor alle pakketformaten. Om voorop te blijven lopen, werken we vandaag al aan de bezorging van morgen”, aldus Stephan van den Eijnden, directeur E-Commerce bij PostNL.
175 robots sorteren in Nieuwegein
In de sorteercentra van PostNL worden al jaren robots ingezet om pakketten slim en snel te sorteren. In 2021 opende PostNL in Nieuwegein een hoogtechnologisch en gerobotiseerd sorteercentrum, speciaal voor kleine pakketten. Dit sorteercentrum werkt met diverse innovatieve tools en technieken, zoals 175 robots voor intern transport, robotarmen die pakketten op de band leggen en tassenvulstations. Hierdoor kunnen er kleine pakketten 24/7 worden gesorteerd. PostNL blijft investeren in nieuwe bezorgoplossingen en werkt zo aan een toekomstbestendige logistieke e-commerceketen.
Over PostNL.be
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten te verzenden en te ontvangen. Met ruim 32.000 collega’s in de ganse Benelux die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 6,3 miljoen brieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers met de fiets en maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van € 3,3 miljard in 2024.