Verzenden
Lees veelgestelde vragen over praktische zaken bij online verzenden.
Lees veelgestelde vragen over praktische zaken bij online verzenden.
Het tarief van je pakje hangt af van 4 factoren: bestemming, gewicht, afmetingen en verzekering. Een extra verzekering is optioneel, aangezien PostNL je pakket standaard verzekerd volgens CMR (= conventie goederenvervoer) voorwaarden.
Om de verzendkost van je pakje te berekenen raden wij aan om de eerste stap van de Online Verzenden Flow te doorlopen (het ingeven van bestemming, gewicht, afmetingen en verzekering). Daarna krijg je meteen de verzendkost te zien.
PostNL Pakketten biedt, zonder enige toeslag, een standaardverzekering volgens CMR (= conventie goederenvervoer) voorwaarden. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat je bij schade of vermissing van je pakket een prijs per kilogram uitbetaald krijgt. Daarnaast kan je kiezen voor een extra verzekering. De kostprijs hiervan bedraagt 2,5 euro.
Bij schade of vermissing van jouw pakje krijg je een vergoeding uitbetaald tot maximaal 500 euro voor Belgiƫ en Europa en maximaal 200 euro voor niet-Europese landen, met een maximale vergoeding van het bedrag van de inkoopfactuur. Verzendkosten worden in geen geval terugbetaald.
De factuur van de inhoud van het pakket en de bijhorende douaneformulieren. Tijdens de aanmaak van een internationale zending krijg je de benodigde douaneformulieren gepresenteerd. Deze kan je dan, samen met je verzendlabel, afprinten.
Allereerst moet de verpakking stevig en goed afgesloten zijn. Ook is het belangrijk om het verzendlabel op de correcte wijze op het pakket aan te brengen:
Een verzendlabel is na betaling maximaal 7 dagen geldig. Daarna wordt je zending niet meer aanvaard op de PostNL-locatie.
Er kunnen enkel zendingen naar standaard huisadressen verstuurd worden. Postbussen, antwoordnummers of andere PostNL locaties worden niet toegelaten als adres.
Voor- en achternaam zijn altijd verplicht bij het ontvangersadres.
In het buitenland kunnen deze ontvangersgegevens gebruikt worden om het pakket af te leveren. Deze velden zijn niet verplicht, maar vergroten wel de afleverkans.
Je krijgt geen fysiek afleverbewijs. Bij afgifte op de PostNL-locatie wordt je pakje wel gescand. Dit kan je ook in Track & Trace terugvinden. Deze scan, waarvan je per mail melding krijgt, dient als afleverbewijs.
Er zijn geen beperkingen op het aantal pakketten per PostNL-locatie.
Het retailpunt heeft het recht een pakket te weigeren als het niet voldoet aan de PostNL verzendeisen. Dat betekent dat je pakje groter of zwaarder is dan de opgegeven maten/gewichten op het label. Ook wanneer het pakket niet goed verpakt is of het label niet duidelijk op het pakket bevestigd is, mag het PostNL-punt je pakket weigeren. Wordt jouw pakket omwille van technische problemen geweigerd? Of heb je een andere vraag omtrent de weigering van jouw pakket? Neem dan contact op met de klantendienst van PostNL Belgiƫ