Wat te doen bij phishing?

Phishing en smishing zijn vormen van digitale oplichting. Internetoplichters proberen met bijvoorbeeld een valse e-mail of sms iets van je te stelen. Soms maken de internetoplichters een nepbericht en doen ze alsof ze van PostNL zijn. Ze sturen je een e-mail in de hoop dat je geld overmaakt. Of ze vragen of je wil inloggen om je gegevens te stelen.

Heb je een e-mail of sms van PostNL ontvangen maar vertrouw je het niet? Zo herken je phishing en loop je niet in de val.

Wat is het e-mailadres van de afzender?

Eindigt het e-mailadres op @postnl.nl of @postnl.be? Dan is het de kans groot dat het bericht gewoon te vertrouwen is. Maar helemaal zeker is dat niet. Internetoplichters passen steeds vaker ook de afzender aan. Vertrouw dus nooit alleen de afzender!

Is de e-mail persoonlijk of onpersoonlijk?

Nepberichten zijn meestal niet persoonlijk aan jou gericht. Begint een e-mail bijvoorbeeld met ‘Geachte klant’? Let dan goed op.

Staan er taalfouten in het bericht?

Vaak staan er taalfouten in de nepberichten. Is het taalgebruik slordig? Dan moeten de alarmbellen gaan rinkelen.

Moet je iets met spoed doen?

Afzenders van nepberichten hebben bijna altijd haast. Ze gebruiken teksten als ‘laatste kans’ of ‘direct betalen’. Laat je nooit onder druk zetten!

Moet je persoonlijke gegevens controleren of delen?

In nepberichten wordt vaak gevraagd naar je persoonsgegevens. Bij PostNL vragen we je nooit per e-mail of sms naar persoonlijke gegevens. Klik dus nooit zomaar op een link om je account bij te werken.

Moet je op een link klikken?

In een nepbericht staat vaak een link of knop die je naar een onbetrouwbare website stuurt. Controleer daarom voor je klikt waar de link heengaat. Echte websites van PostNL eindigen bijna altijd op postnl.be. Bijvoorbeeld mijn.postnl.be.

Berichten van PostNL

Bij PostNL sturen we verschillende berichten. Bijvoorbeeld een melding dat je pakket onderweg is of een verzoek om inklaringskosten te betalen. Ook vragen we weleens of je mee wil doen aan een klantonderzoek.

Goed om te weten: we vragen je nooit in een e-mail of sms om te betalen via een betaallink. Doe dit dan ook niet! Ga in plaats daarvan naar onze track & trace-pagina.

E-mail of sms over inklaringskosten

Moet je inklaringskosten betalen, maar twijfel je over het bericht dat je van PostNL hebt gekregen? We verwijzen altijd eerst naar onze track & trace-pagina. Als je daar je track & trace-code invult, kun je je factuur bekijken en veilig betalen. We vragen je nooit in een e-mail of sms om te betalen via een betaallink. Doe dit dan ook niet! Ga in plaats daarvan naar onze track & trace pagina.

Phishing melden

We doen ons best om nepberichten of websites op te sporen en te blokkeren. Wil je ons hierbij helpen? Als je een nepbericht ontvangt of een of neppe website ziet, stuur het dan naar phishing@postnl.nl. Zo kunnen wij anderen waarschuwen en voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden.

Gaat het om een phishing-website? Meldt dit dan ook bij het nationale Meldpunt voor Fraude via hun website. Het Meldpunt voor Fraude behandelt geen inhoudelijke zaken. Wel zorgt zij ervoor dat je melding bij de juiste instantie terechtkomt.

Aangifte van fraude kan je ook doen bij je lokale politie kantoor. Het kan ons allemaal overkomen, dus schaam je vooral niet.

Meer over veilig internetten en online privacy lees je op https://www.safeonweb.be/nl

Geklikt, betaald, gedownload of gedeeld?

Toch geklikt of ergens je gegevens ingevuld? Dan raden we je aan om je computer of telefoon meteen te controleren met een virusscanner. Heb je ergens je wachtwoord ingevuld? Wijzig dit dan zo snel mogelijk. Gaat het om bankgegevens? Neem dan direct contact op met je bank. Heb je per ongeluk een neppe app gedownload? Verwijder deze dan en doorloop ook alle hierboven beschreven stappen.

Voorbeelden van phishing e-mails en smsjes

Voorbeeld 11 mei 2022

20220404 Phishing email

Voorbeeld 4 april 2022

20220404 Phishing email

Voorbeeld 16 maart 2022

16032022 Phishing email

Voorbeeld 1 maart 2022

01032022 Phishing email (1)

Voorbeeld 1 maart 2022 (2)

01032022 Phishing email (2)

Voorbeeld 28 februari 2022

28022022 Phishing email

Voorbeeld 26 november 2021

2021-11-26 Phishing

Voorbeeld 27 oktober 2021

Phishing 2710
 
smishing 2 2710
 
Smishing 2710

Voorbeeld 22 oktober 2021

22102021 Phishing

Voorbeeld 18 oktober 2021

18102021-Phishing

Voorbeeld 27 september 2021

Phishing 27-9-2021

Voorbeeld 26 september 2021

Phishing 26-9-2021

Voorbeeld 22 september 2021

Phishing 22-09

Voorbeeld 20 september 2021

Phishing 20092021

Voorbeeld 18 september 2021

Phishing 18092021

Voorbeeld 17 september 2021

20210917

Voorbeeld 13 september 2021

Phishing mail 13-9-2021


Voorbeeld 30 augustus 2021

Phishing mail 30-08-2021


Voorbeelden 5 augustus 2021

Phishing 1 05-08-2021


Phishing 2 05-08-2021


Voorbeeld 29 juli 2021

phishing mail 29-7

Voorbeeld 27 juli 2021

phishing mail 27-7

Voorbeeld 1 juli 2021

Phishing mail 1-7

Voorbeelden juni 2021

Phishing-mail-30-6
Phishing1-mail-24-6
Phishing-mail-29-6
Phishing-mail-29-6-2

Voorbeeld 8 mei 2021

Phishing 8 mei 2021